86511181
Gratis fragt ved køb over kr. 399,- til GLS pakkeshop
Hurtig dag til dag levering
3.000+ tilfredse kunder på Trustpilot Logo
Guides

Værd at vide om scooterdæk

  • Avatar
  • Af Nikolaj Lykkeberg

Af: Nikolaj Lykkeberg

Kort fortalt om scooterdæk

Dækkene er din maskines eneste kontaktflade med underlaget du kører på, derfor er det vigtigt at du vælger de rigtige dæk til din maskine hvad angår størrelse, type og deraf egenskaber. Der findes flere forskellige typer af dæk og ikke mindst størrelser, kvaliteter og priser, som kan gøre det til en jungle at navigere i, og derfor dykker vi nu ned i dækkenes verden og bliver klædt godt på til at gå på dækindkøb.

Hvorfor skal man skifte scooterdæk?

Typisk skifter man dæk, fordi de bliver slidt ned. Loven foreskriver, at dækkets dækmønster ikke må slides længere ned end 1,6 mm. Mange organisationer såsom FDM og Falck anbefaler dog, at man ikke kommer under 3 mm.

Alder er også et kriterie, som kan være årsag til, at man burde skifte sine dæk. Der findes ikke en konkret udløbsdato for hvornår et dæk er for gammelt, men med tiden bliver gummiet mørt og stift, hvilket vil have en negativ betydning for dets greb i vejen og derved ens sikkerhed, når man er ude og køre. Man kan aflæse dækkets alder ud fra DOT mærket. Ved DOT mærket står der gerne fire tal som f.eks. ’2221’, det betyder at dækket er produceret i uge 22 i 2021 og ud fra det, kan man regne dækkets alder ud. Tommelfingerreglen er, at et dæk ikke skal være over 5-6 år gammelt, men det er som sagt ikke lovbestemt.

Sommerdæk, helårsdæk, vinterdæk og racing dæk

Ligesom når man er ude at købe sko, så findes der forskellige typer dæk, der er designet til hvert sit formål. Nedenfor gennemgår vi kort styrkerne og svaghederne for hver type dæk:

  • Sommerdæk: Gode til varmere vejr, er typisk lavet af gummi der er blødere end helårsdæk og vinterdæk og har derfor ikke lige så godt greb i de koldere måneder.
  • Helårsdæk:Man fristes til at tro at disse er det optimale valg året rundt, men sandheden er at de hverken er fremragende om sommeren eller om vinteren, men derimod et sted i midten. De er oplagt til den prisbevidste køber, som ikke gider skifte dæk hver vinter eller sommer. Her vil det især være en god idé at bruge lidt mere pr. dæk for at få et anerkendt mærke.
  • Vinterdæk: Hårde dækkonstruktioner, typisk med groft dækmønster og masser af lameller til at sikre et bedre greb når vejene er kolde og aflede alt det vand, som oftest kommer i de koldere måneder.
  • Racing dæk: Lavet direkte til racerbanen og fås i forskellige typer ’compound’, altså gummiblandinger af forskellige hårdheder afhængigt af hvor meget greb man ønsker – jo blødere dæk, jo hurtigere slides det dog også ned. Disse dæk kan ikke anbefales til brug på gaden, da de ikke er designet til at lede vand væk fra kontaktfladen lige så effektivt eller at tage højde for koldere vejr og generelt slides hurtigere end mere hverdagsvenlige dæk.

Det er vigtigt at understrege, at dette er generelle principper, og at der findes undtagelser og personlige erfaringer, der kan gøre, at man mener noget andet.

Tallene på dæksiderne, hvad betyder de?

For det blotte øje kan det ligne volapyk, når man ser tallene på siden af sine dæk, men der er mening med galskaben, og tallene fortæller dig det mest essentielle omkring dækket, så det er vigtigt, at man forstår deres betydning. Nedenfor tager vi udgangspunkt i et 120/70-12 56J HF903 helårsdæk fra Duro.

På siden af dækket finder vi tallene 120, 70, 12 og 56 samt et enkelt bogstav ’J’ opstillet således: 120/70-12 56J. Disse tal og det enkelte bogstav fortæller os dækkets dimensioner og specifikationer:

  • 120 angiver dækkets bredde i millimeter
  • 70 angiver dækkets profil i procent, relativt til dækkets bredde. I dette tilfælde er det så 70% af 120.
  • 12 angiver den størrelse fælg som dækket passer til i tommer.
  • 56 angiver dækkets ’load index’ som her oversættes til 224 kg pr. dæk.
  • J angiver den max hastighed som dækket er godkendt til, som i dette tilfælde er100 km/t.

Med den ligning af tal og bogstaver kan vi gå på jagt efter et nyt dæk med den nødvendige viden til at vælge det korrekte dæk– vær opmærksom på, at der kan være forskel på specifikationerne på for- og baghjul.

Man kan også eksperimentere med størrelser, der ligger udenfor det, der sidder på ens maskine allerede, men man risikerer, at styreegenskaberne bliver dårligere, eller at der ikke er fysisk plads til dækket f.eks. på grund af kontakt med for- eller bagskærm. Ønsker man at tænke ud af boksen, så kan man bruge informationen ovenfor til at danne sig en idé om et større eller mindre dæk kan passe på ens fælge.

Pris og kvalitet – hænger det sammen?

Som med rigtig meget andet, får man oftest, hvad man betaler for. Vælger man f.eks. Duro HF903 dækket, som vi tog udgangspunkt i ovenfor, så får du et fornuftigt og prisvenligt helårsdæk med en lang levetid. Det kommer dog på bekostning af en konstruktion af ret hård gummi og derved et relativt stift dæk, som ikke udmærker sig synderligt på andet end at være god værdi for pengene til almindeligt hverdagsbrug. Vælger man derimod et City Grip 2 fra Michelin, så får du et væsentligt mere lækkert dæk, som er lavet af gummi i en højere kvalitet, et mønster med bedre vandafledning og generelt bedre greb i vejen i tørre og våde forhold takket være det højere indhold af silica i dækket.

Lang historie kort, så vil du med anerkendte mærker såsom Bridgestone, Heidenau, IRC, Maxima, Michelin, Mitas og Pirelli sjældent ende med at få købt et dårligt dæk. Man kan have valgt forkert type til ens behov, men kvaliteten vil som regel altid være i orden hos de store mærker indenfor branchen, men det vil typisk også koste mere på grund af det.

Er man i tvivl om et dæk er godt til ens behov, er det altid en god idé at undersøge hvad andre siger om et givent dæk, inden man køber.

Fortsat i tvivl om, hvilke scooterdæk du skal vælge?

Hvis ovenstående har efterladt dig mere forvirret end oplyst, så er du altid velkommen til at kontakte os på telefon 8641 1181 eller pr. mail info@speedline.dk, så hjælper vi gerne med at guide dig igennem det store udvalg af dæk, der findes.