86511181
Gratis fragt ved køb over kr. 399,- til GLS pakkeshop
Hurtig dag til dag levering
3.000+ tilfredse kunder på Trustpilot Logo
Træf og løb  -  Bag om Speedline

Historien om Speedmeet

  • Avatar
  • Af Nikolaj Lykkeberg

Af Nikolaj Lykkeberg

Hvad er Speedmeet?

Speedmeet er Speedlines paraply for scootertræf, som igennem tiden er set i forskellige afskygninger. Speedmeet scootertræffene har været arrangeret som traditionelle scootertræf på køretekniske anlæg med banekørsel, rullefelt og fart som hovedfokus og har fundet sted over en hel weekend eller som en enkeltdagsbegivenhed. Derudover har vi også afviklet Speedmeet Custom et par gange, senest i 2012, hvor vi, i stedet for at leje et anlæg til at køre på, havde lejet en lagerhal med fokus på at folk kunne komme og udstille deres flotte specialbyggede scootere, og det bød virkelig på et højt niveau af styling, fine detaljer og lakeringer.

Læs videre for at lære om historien omkring Speedmeet!

Speedmeet 2008 i Haderslev – hvor det hele startede

I 2008 blev det allerførste Speedmeet afholdt på Haderslev Køreteknisk Anlæg og her var en masse ræs rundt på den opstillede bane, som dannede rammerne for en forrygende dag i mildt vejr med masser af duft af totaktsolie i luften. Arrangementet var godt besøgt, men dette var kun begyndelsen, og Speedmeet skulle med tiden vise sig at vokse til en større, mere besøgt og bredere begivenhed!

I 2009 rykkede vi Speedmeet til Fredericia med samme opskrift: Masser af ræs, hygge og god stemning.

D. 20/6-2009 blev det andet Speedmeet i verdenshistorien afviklet, denne gang i Fredericia på deres køreteknisk anlæg, men også med banekørsel som hovedaktivitet. Vi havde også vores eget rullefelt med til at måle effekten af de maskiner, der var mødt op, hvis man ønskede det. Der var også heftig aktivitet ved brænderpladsen, hvor der blev brændt masser af dæk af hen over dagens forløb, og der var også indlagt tid i programmet til at bedømme Speedmeet ’09’s flotteste scooter. En flot række scootere stillede op, så scootertræffets deltagere kunne stemme på den maskine, de syntes fortjente titlen som den flotteste scooter til træffet.

I 2010 så Speedmeet Custom dagens lys

En kølig dag i starten af februar i 2010 åbnede vi dørene op for vore første Custom-scootertræf, hvor hele ideen var, at folk kunne udstille de fede maskiner, de havde bygget derhjemme. Selv byggede vi den, efterhånden velkendte, Yamaha Aerox med Str8 skjoldsæt og diverse BCD skjolde og et sænket motorophæng samt en masse andre fede detaljer. Det var vores bidrag til at puste liv konceptet, og vi må sige, at den dag i dag er vi stadigt blæst bagover af, hvor flotte maskiner folk havde bygget og stillet op til skue for os allesammen.

Man kunne stille op i forskellige kategorier/stilarter. F.eks. var der Racelook, som tilgodeså de banemaskiner, der også var æstetisk energi i, og der var også Flotteste Sprinter, hvor de notoriske forlængede og sænkede sprintere kunne stille op. Alt sammen for at hver stilart kunne få noget opmærksomhed og anerkendelse. Det var en kæmpe succes, og det gav miljøet noget at lave, når den traditionelle sæson for længst var slut. Vi så en bred tilslutning af unge mennesker og ikke mindst forældre såvel som bedsteforældre, som deltog og kunne tilbringe dagen sammen, hvilket var over alt forventning!

Der havde været så stor opbakning i 2010, at vi i 2011 stablede Speedmeet Custom på benene igen.

Året efter det første Speedmeet Custom gentog vi succesen og afholdte endnu et Custom-træf, da vi kunne fornemme, at der nu var blod på tanden, og endnu en gang blev vi lamslåede over, hvor mange der deltog, og niveauet var stadigt ekstremt højt – og om muligt endnu højere end året før!

Der var naturligvis gengangere, men vigtigst af alt så var der nye maskiner, så flere havde fået mod på at lave et bidrag, og det gav et scootertræf fyldt med enormt flotte maskiner og en superfed og afslappet stemning. Folk udvekslede ideer, fifs og tricks til hinandens projekter. Der var ved at komme vind i sejlene for custom-konceptet herhjemme, og arrangementet nød god opbakning og i 2012 kunne vi byde velkommen til tredje Custom træf i træk, hvor vi havde bygget en enormt flot Malaguti Phantom F12, som vi stolt viste frem i det fine selskab af deltagernes scooterperler, og - for nu - også det sidste i Speedmeet Custom-rækken.

2013 var ræs på programmet igen

I weekenden fra d. 3/5-13 til d. 5/5-13 stod der igen Speedmeet på programmet. Denne gang havde vi booket Vandel flyveplads, velkendt for arrangementer såsom DHB (Danmarks Hurtigste Bil) og DHS (Danmarks Hurtigste Scooter), og dette år var det et arrangement, der strakte sig over en hel weekend med de første gæsters ankomst allerede om aftenen d. 3/5, hvor man kunne komme ind på pladsen og slå sin lejr op og få lidt ro på, inden træffet for alvor blev skudt i gang den efterfølgende dag. Hele lørdag blev der kørt sprintløb, rullet maskiner på rullefeltet og kørt afslappet ræs på den dertil indrettede bane. Derudover var der forskellige indslag såsom Slow Race, hvor det handlede om at køre så langsomt som muligt og komme sidst over stregen – men satte man en fod på asfalten, blev man diskvalificeret. Det samme program gentog sig i første halvdel af søndagen, som blev rundet af en enorm brænderfest, hvor de deltagere, der var tilbage, gjorde alt hvad de kunne for at få taget det sidste liv ud af deres dæk.

…Og hvad så nu?

I skrivende stund er vi i sidste kvartal af 2021, og der har ikke været et officielt Speedmeet siden 2013. MEN nu er det tid til at genoplive konceptet og fejre, at vi i mellemtiden har fået nyt hjem, som vi er spændte på at vise frem til vores kære kunder!

Følg med på de sociale medier for de sidste nye informationer omkring de begivenheder vi har i støbeskeen!

Facebook: https://www.facebook.com/speedline.dk

Instagram: https://www.instagram.com/speedlinedk/