86511181
Gratis fragt ved køb over kr. 399,- til GLS pakkeshop
Hurtig dag til dag levering
3.000+ tilfredse kunder på Trustpilot Logo
Info

Hvad koster det at have en scooter?

  • Avatar
  • Af Marianne Krogh-Jespersen

Her tænker vi ikke bare på, hvad det koster at gå ind i Speedline, udpege drømmescooteren og køre dankortet i gennem. Helt så enkelt er det jo ikke, da der både skal betales forsikring, benzin og løbende vedligehold. Men hvor dyrt er det så lige? Det har vi sat os for at undersøge. Det bliver en generel udregning med udgangspunkt i en PGO Hot50, da det er én af de mest solgte scootere i Danmark. Det er selvfølgelig et gennemsnit, vi kommer frem til, men mon ikke du godt kan bruge det, hvis du går og overvejer om cyklen eller buskortet skal skiftes ud med en fed knallert i stedet.

PGO Hot50 som eksempel

Når man kigger på udgiften til vedligehold af de forskellige scootermodeller, er der ikke den store forskel. Det samme gør sig gældende i forhold til knallert 30 og knallert 45, da timeprisen på værkstedet er den samme, og langt de fleste dele koster det samme. Derfor har vi, som nævnt ovenfor, valg at tage udgangspunkt i den populære PGO Hot50. Vær opmærksom på, at alle udregninger og priser er vejledende.

Antal kørte kilometer

En af de vigtige faktorer, at kigge på, er naturligvis, hvor mange kilometer du kører på din scooter. Det har betydning hele vejen rundt både i forhold til benzinforbrug og vedligehold. Man siger, at man kører ca. 15-20 km/l på en PGO Hot50, hvis det er en mellemting mellem by- og landevejskørsel. For at kunne opsætte et regnestykke tager vi udgangspunkt i, at man i gennemsnit kører 10 km om dagen i hverdagen og 5 km i weekenden. Det giver 55 km om ugen og 220 km om måneden.

For at holde regnestykket overskueligt, sætter vi benzinprisen til 10 kr. pr. liter, da den har ligget nogenlunde stabilt i det leje gennem et godt stykke tid. Vores første mellemregninger ser derfor således ud:

220 km / 17,5 km/l x 10 kr. = 125,7 kr. pr. måned

Service og vedligehold

Med det benzinforbruget på plads, kan vi begynde at kigge på service. Hvor ofte den skal forbi værkstedet kommer selvfølgelig an på, hvilken stand den er i, og det er nærmest umuligt at sige, hvad det vil koste for en brugt scooter. Der er et utal af faktorer, der spiller ind, og som kan påvirke regnestykket i begge retninger og det bliver simpelthen for usikkert. Derfor tager vi udgangspunkt i en ny scooter, da det her er noget lettere at sætte tal på.

Første service foretages som udgangspunkt efter 1.000 km, og hos Speedline koster det 599 kr. Derefter skal scooteren til service for hver 3.000 km, den kører, og det koster mellem 1.000-1.400 kr. pr. gang. Med i prisen er ikke regnet eventuelle dele, der skal udskiftes eller repareres. Derudover kommer uforudsete udgifter f.eks. ved punkteringer, eller når scooteren skal have nye dæk. Her lægger vi 100 kr. til side om måneden til den slags, så bør man være dækket godt ind.

Nu er vi så klar til at udbygge vores regnestykke til også at indeholde udgifterne til service. Vi tager udgangspunkt i scooterens første fire leveår, og hvor mange kilometer den forventes at køre i perioden og så lægger vi de 100 kr. om måneden til uforudsete udgifter til.

Vores mellemregning ser nu derfor således ud:

220 km x 12 måneder x 4 år = 10.560 kørte kilometer på de 4 år

Når vi så tager udgangspunkt i, at scooteren skal til service efter hver 3.000 km, ser det sådan ud:

500 + (3 x 1200) = 4100 kr.

Og så skal vi lige have lagt de 100 kr. om måneden til uforudsete udgifter til:

100 x 12 måneder x 4 år = 4800 kr.

Og vi ender derfor på:

4800 + 4100 = 8900 kr.

8900 / 48 måneder = 185,45 kr. om måneden

Hvis man fravælger den faste månedlige opsparing til uforudsete udgifter, og tager dem som de kommer, ender det månedlige beløb helt nede på:

4100 / 48 måneder = 85,41 kr.

Forsikring af scooter

Din nye scooter skal forsikres, uanset om det der en knallert 30 eller en knallert 45. Det er lovpligtigt og ikke til at komme udenom. Som minimum skal du have en ansvarsforsikring, men ligesom til en bil kan du vælge at tilkøbe en kaskoforsikring. Vi har kigget os lidt omkring, og priserne på en ansvarsforsikring til en scooter som en PGO Hot50 ligger på 800-1.000 kr. Vi tager gennemsnittet og har et regnestykke, der ser sådan ud:

900 kr. / 12 måneder = 75 kr. pr. måned

Det endelige regnestykke

Nu har vi været omkring de mest gænge udskifter til en scooter de første fire år, og vi er klar til at samle trådene for at finde det endelige resultat. Når vi gør det, ender vi med følgende regnestykke i afrundede tal:

126 kr. + 186 kr. + 75 kr. = 387 kr. om måneden (beløbet er inkl. 100 kr. om måneden til uforudsete udgifter)

126 kr. + 86 kr. + 75 kr. = 287 kr. om måneden (beløbet er ekskl. 100 kr. om måneden til uforudsete udgifter)

Dette resultatet med de tal, vi har valg at tage udgangspunkt i. Men du kan sagtens lave regnestykket, så det passer til din situation. Det kan jo være, at du kører mange flere eller færre kilometer, end det tal vi har brugt her. Hvis du vil regne ud, hvad din scooter koster dig, kan du benytte følgende formel:

kørte km pr. måned / km/l x pris pr. liter = SUM

SUM + 186 kr. (eller 86 kr.) + 75 kr. = Hvad det koster dig om måneden at have din scooter

Nu har vi kigget på en masse tal, og om resultatet er højt eller lavt kommer jo an på mange ting, men vores resultat på henholdsvis 387 kr. og 287 kr. om måneden, synes vi ikke er overvældende. For mange vil et månedskort til bussen være en nogenlunde tilsvarende udgift, og selvom man selvfølgelig også skal tage scooterens anskaffelsesværdi med i betragtningerne, så er det altså noget fedede selv at sidde bag styret frem for at sidde i en varm og overfyldt bus. På scooteren er man ikke afhængig af busplaner, og man har altid muligheden for at tage på ture med kammeraterne. Og der er rig mulighed for at give sig i kast med skrue lidt selv. Det kan være ligeså fedt, som at komme ud at køre. Og skal den sælges på et tidspunkt, får man selvfølgelig også nogle af pengene hjem igen - hvor mange afhænger selvfølgelig af scooterens stand.